Odwiedź nas na:
Twój koszyk:

Zjazd

Zjazd

A teraz o tym co najlepsze w kolarstwie górskim. Zjazdy. Nie po to drapiemy się na najbardziej strome góry, żeby tylko podziwiać widoki. Widoki ważna rzecz, ale po nasyceniu się urokami krajobrazu i łyku napoju zaczynamy cięć powietrze. Stop, stop, stop !!! Zanim zaczniemy przecinać powietrze i pozostawimy za sobą chmurę kurzu …. Sprawdźmy, czy mamy hamulce.

Byle nie w drzewo

Różne są metody na wytracenie prędkości na zjeździe, jedną ze skuteczniejszych jest objęcie drzewa, ale należy ona do najmniej komfortowych. Żeby uniknąć pozycji miś koala … na drzewie … to proponujemy wcześniej przyjąć odpowiednią pozycję na rowerze. Na zjeździe, na stromym zjeździe należy: po primo obniżyć środek ciężkości, po sekundo przesunąć swój zgrabny tyłek maksymalnie do tyłu, nawet nad tylne koło i po tertio nie zdejmować nóg z pedałów.

Środek ciężkości obniżamy, bo jak dobrze wiemy z autopsji życiowej, wysokie łatwiej się przewraca niż niskie. Dlatego na zjazdach staramy się przyjąć taką pozycję, żeby klata była prawie równoległa do rury poziomej naszego roweru.

Może wypinanie się to nie zbyt ładny zwyczaj, ale nie zważając na konwenanse, na zjeździe warto to zrobić. Najprawdopodobniej jak szybko zjedziemy to i tak nikt nie zauważy naszej mało eleganckiej pozycji. A właśnie ta pozycja uchroni nas przed niepożądanym fikołkiem przez kierownicę. Reasumując: nie zjeżdżamy w pozycji na Pana listonosza, wypinamy się do granic możliwości …. no chyba, że ktoś ma coś do ukrycia, ale w to już nie wnikamy.

Najczęściej kolarze górscy mają pedały wpinane i to jest bardzo dobra koncepcja. Nogi postawione na pedałach podczas zjazdu, to bardzo ważna sprawa. Połączenie nóg z pedałami to tak jakby zespolenie się z rowerem. Tylko w taki sposób możemy wyczuć, co rower „myśli” na zjeździe.

Nie hamuj z piskiem

Szybkość na zjeździe regulujemy hamulcami. Jedni hamują mocno, inni słabiej, a są i tacy, co nie hamują w ogóle. Każdy musi sam dobrać sobie odpowiednią metodę. Zjazd ma być przede wszystkim bezpieczny !!!!! Jeżeli masz obawy to zejdź na piechotę, to nie jest żaden obciach. Zjazdy tak jak wszystko trzeba ćwiczyć. Zaczynać od małych, prostych górek i stopniowo przechodzić do bardziej skomplikowanych. Nawet na łatwych zjazdach przyjmować pozycję przyczajonego narciarza, żeby wchodziła ona w krew. Jeżeli już hamujemy na zjazdach to pamiętajmy o umiejętnym używaniu przedniego hamulca. Przedni hamulec jest najważniejszy. Ale trzeba używać go z wyczuciem, bo inaczej przyjmiemy pozycję narciarza za progiem i wcale nie będzie łatwo wylądować z klasycznym telemarkiem.

Oczki zmruż

Czasami lepiej nie patrzeć na zjazd, który znajduje się przed nami. Stromizna, korzenie, wykroty po deszczówce, patyki i liście do tego jeszcze piasek, albo kamienie to na pierwszy rzut oka mieszanina wybuchowa. Patrząc z góry mówisz sobie „w życiu bym tu nie zjechał”. Masz rację, jeśli na tym zjeździe nie czujesz się dobrze to nie zjeżdżaj, wybierz łagodniejszy zjazd i na nim ćwicz. Wybierz zjazd o dobrej nawierzchni, ale stromy.

Co ćwiczyć na zjeździe ? Przyjmij wcześniej opisaną pozycję na rowerze. Zjeżdżaj i staraj się zatrzymać wytracając prędkość do zera. Przez ułamek sekundy wykonaj tzw. stójkę nie zdejmując stóp z pedałów. Po stójce rusz dalej i po kilku metrach znowu się zatrzymaj. Wykonuj to ćwiczenie sukcesywnie zwiększając szybkość na zjeździe.

Jak przejeżdżać po poprzecznych korzeniach ? Można wolno, można i szybko to zależy od fantazji zjeżdżającego. Często za poprzecznymi korzeniami występuje uskok. Jeżeli mamy odpowiednią prędkość to nasz rower nawet nie zauważy tego uskoku. Jeżeli chcemy wolno pokonać uskok to pamiętajmy o obniżeniu środka ciężkości i przesunięciu pośladków nad tylne koło. Przejeżdżając przednim kołem przez korzeń, za którym jest uskok, w żadnym wypadku nie używajmy przedniego hamulca. Koło przez chwilę jest w powietrzu i jeżeli hamujemy to zostanie ono zablokowane i fikołek gotowy.

Każdy zjazd jest inny. Ćwiczenie, ćwiczenie i jeszcze raz ćwiczenie zjazdów pozwoli nam pokonywać je swobodnie i bez stresu. Pamiętajcie przede wszystkim bezpiecznie !!!! Potem rozważnie i dopiero w następnej kolejności jest szybko….. i zawsze w kasku.

X