Odwiedź nas na:
Twój koszyk:

Sport to zdrowie, ale czy zawsze?

Sport to zdrowie, ale czy zawsze?

Bóle karku, pleców, kończyn dolnych, mrowienie, zaburzenia czucia czy wady postawy – to tylko nieliczne skutki nieprawidłowej pozycji za kierownicą naszego jednośladu. Prawidłowy dobór każdego z elementów roweru oraz ustawienie prawidłowych parametrów takich jak wysokość siedzenia czy rozmiar ramy ma tutaj kluczowe znaczenie. Nieprawidłowa postawa prowadzi do osłabienia  siły mięśniowej, wydolności, zmniejszenia chęci do uprawiania tego sportu, gdyż po wysiłku czujemy się gorzej niż przed nim, a to tylko wierzchołek góry lodowej.

Najważniejszym elementem każdego roweru jest rama. Często jej wybór zależy od naszych preferencji, od koloru jaki nam się spodobał w sklepie, marki, kształtu czy materiału z jakiego została zrobiona. A czy przykładamy uwagę na najważniejszą z jej cech czyli geometrię? Najprostszym sposobem doboru ramy jest dopasowanie jej do wzrostu użytkownika. Na stronie https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp#measures podając nasze wymiary i informacje jakiej ramy szukamy oraz długość mostka (czy do jazdy szosowej, MTB, na czas) uzyskujemy wynik, który pokazuje nam geometrię idealnie dopasowanych części.

Ustawienie siodełka, czyli najbardziej skomplikowany element.  Istnieje wiele szkół pokazujących na jakiej wysokości powinno znajdować się prawidłowo ustawione siodełko.  Jednak prawidłowa wysokość to taka, która pozwoli nam wyprostować kończynę dolna w najniższym położeniu pedała w taki sposób, aby kolano było zgięte w zakresie 10-20°. Jaki kąt będzie idealny? Jest to indywidualna decyzja każdego kolarza. Kolejnym elementem jest odpowiednie przesunięcie siodełka do przodu lub do tyłu. Jeśli mamy dobraną już odpowiednią wysokość, zmieniamy naszą pozycję. Musimy usiąść na rowerze, obie stopy znajdują się na pedałach, które są ustawione równolegle do podłoża. Następnie opuszczamy sznurek z rzepki kończyny wystawionej do przodu. Linia utworzona przez sznurek powinna przecinać środek pedała. Jeśli linia wysunięta jest przed pedał oznacza to, że powinniśmy cofnąć siedzenie. Jeśli zaś linia utworzona przez sznurek znajduje się przed tuleją pedała, wtedy musimy przybliżyć siedzenie w stronę mostka. Indywidualne preferencje każdego z nas pozwalają dopasować to ustawienie. Jeśli preferujemy wysiłki siłowe zaleca się przesunąć siodełko delikatnie ku przodowi, jeśli zaś lubimy jeździć z wysoką kadencją, zaleca się przesunąć siodełko ku tyłowi. Pochylenie siodełka zaleca się ustawiać idealnie poziomo względem podłoża.

Kierownica w rowerze MTB powinna być ustawiona nawet do 10 cm poniżej poziomu siodełka. Takie ustawienie pozwala lepiej amortyzować wszelkie nierówności oraz kontrolować środek ciężkości. Im większa szerokość kierownicy, tym lepsza kontrola nad pojazdem. Szerokość kierownicy w takim rowerze powinna być dłuższa o ok. 10-15cm od szerokości w barkach jej użytkownika.

Dobranie każdego z tych elementów wymaga od nas zaangażowania. Za krótki mostek spowoduje nie naturalne zwiększenie kifozy piersiowej. Zbyt nisko położone siedzenie może skutkować przykurczami kończyn dolnych, a zbyt mała rama, może powodować, każde z wymienionych wyżej dolegliwości.  Ale co jeśli dolegliwości nadal się pojawiają, a nasze dwa koła są dopasowane idealnie pod nas? Wtedy powinniśmy udać się do fizjoterapeuty. Jest to specjalista, który wykorzystując specjalne testy diagnostyczne, wywiad oraz badanie manualne jest w stanie odnaleźć przyczynę powstawania problemu, a następnie ją wyeliminować. Sport to zdrowie, jednak tylko pod okiem specjalistów.

Krzysztof Antczak

Fizjoterapeuta (i zapalony fan jednośladów ☺)

Klinika Rehabilitacji ProLongaVita www.klinika-rehabilitacji.eu

X