+48 602 620 650
Odwiedź nas na:

Monter radzi

Porady

10. Jakie założyć opony na najbliższego Gryfa ?

Najrozsądniejszym wydaje się wybór opon z wyższym protektorem. Do polecenia z pośród liczących się na ryku firm są opony Continental Mountain King, Schwalbe Noby Nic, Geax Strudy i Goma, Maxxis Beaver, Michelin Country Mud. Oczywiście jeżeli jesteście rasowymi „Przecinakami” dacie radę na maratonowych gumach, wykożystując w stu procentach nabyte doświadczenie i zdobytą podczas setek godzin […]

9. Manetki Rapid Fire

Typ manetek, w których do zmiany przełożenia używamy kciuka i palca wskazującego, Shimano nazwało niegdyś Rapid Fire. Podczas użytkowania może w nich wystąpić awaria objawiająca się problemem z „wrzuceniem przełożenia”. Dźwignia, którą obsługuje się kciukiem nie zmienia biegów, lub robi to co kilka kliknięć. Taki stan rzeczy spowodowany jest starzeniem się smaru, który został użyty […]

8. Twardy orzech do zgryzienia

Bębenek tylnej piasty, potocznie nazywany orzechem pojawił się z prozaicznej przyczyny. Wraz ze wzrostem liczby przełożeń na kasecie zębatek, potrzebna była większa precyzja działania między biegami. Piasty z systemem nakręcanego wolnobiegu miały kilka poważnych wad. Po pierwsze brak sztywności osi, która podparta była w korpusie piasty tylko w dwóch miejscach. Po drugie, oś symetrii piasty […]

7. Konserwacja pedałów SPD

Do pedałów wpinanych przylgnęła nazwa „SPD”, która pochodzi od systemu wdrożonego przez Shimano. Oprócz japońskiego potentata mamy jeszcze sporo ciekawych rozwiązań np: Crank Brothers, Look, Time, Wellgo,VP i całą masę pochodnych. We wszystkich rozwiązaniach kluczową rolę odgrywa łożyskowanie, o którym przypominamy sobie w momencie awarii. Dlatego warto przynajmniej raz w sezonie sprawdzić i poddać konserwacji […]

6. Golenie amortyzatora

W tytule nie chodzi oczywiście o używanie Dżileta i pianki do golenia. Skupimy się na codziennej higienie goleni amortyzatora i tłoka dampera. Większość z posiadanych przez Was widelców ma powłoki teflonowe naniesione na goleniach, których zadaniem jest zmniejszenie tarcia na powierzchni styku z uszczelkami i tulejami ślizgowymi. Aby zmniejszyć ścieralność powłok, pod uszczelkami kurzowo-olejowymi często […]

5. Wiązanie i lutowanie szprych

Producenci rowerów zaszczepili nam megalomanię. Wszystko musi być wielkie i naj naj. Nic zatem dziwnego, że tak dobrze przyjęły się nowe standardy wielkości kół w rowerach. W zasadzie rozmiar 26” odchodzi do lamusa, a koła 27,5” i 29” wdarły się na trasy i raczej tam pozostaną. Aby zwiększyć efektywność kół można pokusić się o ich […]

4. Tarcie na starcie

Często po wymianie dętki lub innej czynności, która wymagała wyjęcia koła z widelca bądź ramy, tarcza zaczyna ocierać o klocki. Temat niby banalny ale dokuczliwy jak komary na plaży. Jest jednak kilka trików, które da się zastosować aby pozbyć się niechcianych dźwięków. Jeżeli macie hydrauliczne hamulce, to bezwzględnie należy wystrzegać się naciskania klamek hamulcowych po wyjęciu kół. Najlepiej […]

2. Stery czyli zapomniana część roweru.

Jak sugeruję w tytule, jest takie miejsce w bike’u, o którym zapomina każdy z nas. Łożyska sterów, bo o nich tutaj mowa, zauważamy dopiero wtedy, gdy trzeba je wymienić. Głównym powodem przedwczesnego zużycia bądź uszkodzeń jest zazwyczaj błąd w serwisowaniu roweru. Chodzi mi nie tylko o brak konserwacji, ale również o zbyt częste i intensywne […]

1. Jak przygotować rower do sezonu letniego?

Temat, który pojawia się co roku jak bumerang. Zaprowadzić rower do serwisu? Próbować wskrzesić rumaka własnymi siłami? Wszystko zależy od tego, co potraficie i gdzie zimował rower. Jeżeli rower stał na balkonie lub w wilgotnej piwnicy, proponuję od razu wybrać się do serwisu. Trzeba się nastawić na wymianę linek i pancerzy. Może się okazać, że […]
X